Søg støtte

Søg

Nyhed -

’En lidt bedre idé’ vinder filmkonkurrence om solariebrug

Elever fra 8. klasse på Køge Bugt Privatskole vinder Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens lommefilmkonkurrence ’Uegnet for børn. Sluk solariet’. Vinderfilmen har et klart budskab: at solariebrug øger risikoen for modermærkekræft med 60 pct.


Over 900 elever i 7.-9. klasse fra skoler over hele Danmark har i september konkurreret om at lave den bedste kampagnefilm om, hvorfor solariebrug især er uegnet for børn og unge. Det har resulteret i omkring 215 film, optaget på tablets, hvor eleverne har givet deres bud på fortolkning og formidling af budskabet ’Uegnet for børn. Sluk solariet’.

Vinderfilmen sætter gang i debat om, hvor oplyste solariebrugere er

I sidste uge blev vinderfilmen valgt af en jury, som bestod af udviklingschef i TrygFonden Dorte McGugan Pedersen, Partner i Lommefilm ApS Kasper Olesen og projektleder i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne Christina Schiøth. Valget af vinderfilmen faldt på ’En lidt bedre idé’, som er udtænkt og produceret af fire elever fra 8. klasse fra Køge Bugt Privatskole i Solrød.

Hver dag får mere end én ung dansker i alderen 15-34 år kræft i huden

I vinderfilmen ser vi, hvordan de tre elever forsøger at finde på en god idé til, hvordan deres kampagnefilm for Sluk solariet skal være. De forsøger både at inkludere drama og action, men til sidst går op for dem at budskabet om, at solariebrug øger risikoen for modermærkekræft med 60 pct. er stærkt nok i sig selv. 

"Ud af mange gode lommefilm valgte vi ´En lidt bedre idé´ som vinder. Filmen er flot produceret og indeholder både humor og seriøsitet. Filmen formår at vise forskellige tilgange til, hvordan man kan oplyse om og fremhæve de helbredsmæssige konsekvenser, som solariebrug kan føre med sig. Ligeledes sætter filmen fokus på centrale fokuspointer fra vores Sluk Solariet-kampagne og er med til at fremhæve, at især børn og unge er udsat for de skadelige UV-strålinger i solariet. Derudover er filmen med til at starte en debat om, hvor oplyste unge solariebrugere er om de konsekvenser, solariebrug kan føre med sig og nødvendigheden af at blive ved med at oplyse unge om disse," fortæller Christina Schiøth, projektleder i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.

En lærerig indsats 

Efter at have deltaget i konkurrencen og produceret deres egne film, fortæller 75 pct. af de unge, at de er blevet mere oplyste om sammenhængen mellem brug af solarium og kræft i huden, mens 47 pct. angiver, at de har ændret deres holdning til solarier. Det viser en tidligere evaluering af Solkampagnen.

"Det giver god mening at involvere unge i kommunikationen af forebyggelsesbudskaber, når de skal lære om sundhed. Solariebrug og konsekvenserne af det bliver mere relevant for dem, når de selv skal deltage i formidlingen af budskabet til andre unge," siger Dorte McGugan Pedersen, udviklingschef i TrygFonden. 

Eleverne bag vinderfilmen modtager biografbilletter til hele klassen

Se alle de nominerede film på http://www.lommefilm.dk/kampagner/aktuelle/sluk-solariet-forside