Søg støtte

Søg

Nyhed -

Gode spørgsmål giver god behandling

Patienter og pårørende skal klædes på til at stille spørgsmål – det giver både tryghed og bedre behandling. Ny landsdækkende kampagne sætter fokus på, hvordan man som patient får svar på sine spørgsmål. Det er TrygFonden og Dansk Selskab for Patientsikkerhed, der står bag kampagnen, som nu – i samarbejde med Danmarks Apotekerforening – rulles ud på apoteker over hele landet.


Det her er nyt for mig – vil du sige det igen? Hvilke bivirkninger ved min medicin skal jeg holde øje med? Spørgsmålene virker lige til, men alt for mange patienter får ikke stillet dem i situationen. En undersøgelse af patientoplevelser viser, at næsten hver fjerde indlagte oplever at komme hjem fra sygehuset og har spørgsmål eller bekymringer, de ikke fik talt med sundhedspersonalet om. 

”Vi ved, at en del patienter holder sig tilbage fra at stille spørgsmål, fordi de ikke vil tage det travle personales tid. Omvendt er det langt mere hensigtsmæssigt for alle parter at bruge tiden på det, der er vigtigst for den enkelte. Men det kræver forberedelse at vide, hvad der er særlig vigtigt for en at få talt om,” forklarer Beth Lilja, direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed der sammen med TrygFonden står bag kampagnen ”Godt du spør’– En god behandling begynder med en god dialog”, som Danmarks Apotekerforening nu samarbejder om at udbrede.

Den landsdækkende kampagne er rettet mod det, man som patienterne selv kan gøre for at få en god dialog. Kampagnen giver hjælp til danskerne om, hvordan man kan blive bedre til at forberede sig og stille spørgsmål til sin medicin og behandling, hvad enten man er i kontakt med sundhedsvæsenet på apoteket, hos lægen eller på sygehuset. 

Stil spørgsmål til din medicin

Apotekerne er med i kampagnen, da medicin er en vigtig del af mange menneskers liv – og fordi det giver ro og tryghed for borgerne at være godt informeret, forklarer Anne Kahns, formand for Danmarks Apotekerforening og apoteker på Esbjerg Jerne Apotek. 
”Jo mere viden vi kan hjælpe borgerne med at få, desto bedre bliver de til at tage deres medicin. Vi ved, at rådgivning og øget viden giver bedre medicinforståelse, og hvis borgerne stiller spørgsmål, kan vi langt bedre målrette den hjælp, vi kan bidrage med,” forklarer Anne Kahns. 

I ugerne 39, 40 og 41 møder borgerne kampagnen på apoteker i hele landet. Borgere kan hente pjecen ”Godt du spør’” – en spørgeguide der hjælper patienter med at forberede sig, så man får tænkt over hvilke spørgsmål, man gerne vil have svar på. Guiden indeholder gode råd og inspiration til spørgsmål, der kan være gode at stille i forskellige situationer, fx hvis man får medicin eller er hos lægen – og kan også hentes gratis på www.godtduspør.dk, hvor der er flere gode råd og hjælperedskaber

God behandling er et partnerskab 

”Vi håber, at kampagnen kan hjælpe både patienter og pårørende til i højere grad at forholde sig til egen behandling. Hvis man fx har problemer med sin behandling, kan man ved at spørge ind til alternative muligheder, ofte finde frem til en bedre løsning for den enkelte,” fortæller Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden. 

”Med kampagnen vil vi klæde patienter på til en god dialog. Det giver større tryghed at være velinformeret om ens medicin og behandlingsforløb, og giver bedre mulighed for at få indflydelse på de beslutninger, der træffes om ens behandling. Det er ofte i fællesskab med patienten, at personalet kan finde frem til den helt rigtige behandling,” forklarer Beth Lilja.