Gør det til en vane at tjekke din hud
Den nye kampagne ’Tjek din hud’ klæder danskerne på til at tjekke deres hud og viser, hvad man skal holde øje med.”Vi vil gøre det til en god vane, at man tjekker sin hud regelmæssigt. Med simple metoder kan man lære sit eget landskab af modermærker at kende, og dermed reagere på eventuelle forandringer i huden,” siger Peter Dalum, projektchef for Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.
Modermærkekræft opstår både i eksisterende og nye modermærker, og får kræften lov til at udvikle sig, kan den sprede sig til andre organer og være dødelig. Derfor er det vigtigt, at danskerne lærer at tjekke deres modermærker.
”Formålet er ikke at få flere danskere til at søge læge, men at få dem af sted, der har forandringer i huden, som kan skyldes modermærkekræft. Jo tidligere kræften opdages, des større er chancen for helbredelse”, siger Lone Skov, formand for Dansk Dermatologisk Selskab.En mærkesag
Kampagnen er udviklet i et tæt samarbejde mellem Dansk Dermatologisk Selskab, Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden. Alle parter arbejder for samme mærkesag, nemlig at færre skal dø af modermærkekræft. Samarbejdet glæder Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden:
”Her samler vi viden inden for forebyggelse og behandling af modermærkekræft og koger det ned til enkle og effektive råd til danskerne. Vi håber, at kampagnen kan bidrage til, at vi i fremtiden oplever færre dødsfald på grund af modermærkekræft”, siger Mette Meldgaard.