Søg støtte

Søg

Nyhed -

Danskerne ved ikke, at alkohol øger risikoen for kræft

De færreste danskere forbinder alkohol med kræft. I en ny undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’ er det kun hver femte voksne dansker, der ved, at alkohol øger risikoen for kræft. Men faktisk er der hvert år mindst 1.800 danskere, der får kræft på grund af alkohol.


Danskerne er klar over, at alkohol i store mængder kan være sundhedsskadeligt, men at alkohol øger risikoen for kræft, er ny viden for mange. Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’ har spurgt 3.000 danskere i alderen 18-74 år, om hvilke sygdomme, alkohol øger risikoen for. Kun 22 pct. nævner kræft. 

Faktisk har alkohol siden 1988 været på WHO´s liste over stoffer, der med sikkerhed er kræftfremkaldende, og alkohol øger risikoen for syv forskellige kræftformer: brystkræft, leverkræft, tyk- og endetarmskræft, samt kræft i mundhule, strube, svælg og spiserør. Risikoen for kræft stiger med mængden af alkohol, man drikker. Den gode nyhed er, at hvis man holder sig til Sundhedsstyrelsens lavrisikogrænser på max 7 genstande om ugen for kvinder og max 14 for mænd, har man en lav risiko for sygdom – herunder kræft - pga. sit alkoholforbrug.

"Det er vigtigt, at danskerne både bliver oplyst om, at alkohol øger risikoen for kræft, at risikoen stiger med mængden af alkohol, der indtages, og at der ikke skal et meget stort alkoholforbrug til for at øge risikoen," siger Peter Dalum, projektchef i ’Fuld af liv’-kampagnen.

Danskerne efterspørger mere viden

Alkohol er for mange forbundet med hygge og fest. Man kunne derfor tro, at budskabet om, at alkohol øger risikoen for syv forskellige kræftformer, er viden, man helst vil være foruden. Det er imidlertid ikke tilfældet blandt de 3.000 voksne danskere, der er blevet spurgt i spørgeskemaundersøgelsen. 71 pct. tilkendegiver nemlig, at der er behov for mere oplysning om, at alkohol øger risikoen for kræft. Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden sætter i en ny kampagne under sloganet ’Alkohol gør noget ved os’ fokus på danskernes manglende kendskab til sammenhængen mellem alkohol og kræft.

"Vi mener, at danskerne har ret til at vide, at alkohol øger risikoen for kræft. Der er knap en million danskere, der drikker mere end Sundhedsstyrelsens lavrisikogrænser, og vi håber, at kampagnen ’Alkohol gør noget ved os’ kan medvirke til, at flere reflekterer over deres alkoholvaner og drikker mindre," siger Mette Meldgaard, der er programchef i TrygFonden.

Hun tilføjer, at det i sidste ende handler om, at de voksne skal tage ansvar for sig selv og ikke mindst deres børn ved at være gode rollemodeller – for gode vaner skal grundlægges hos børnene og de unge.

Læs mere om 'Alkohol og Kræft' her