Søg støtte

Søg

01. juni 2025

Lær for Livet: Ordblindhed, pandekager og plat humor – et stærkt makkerpar

Tove Lindberg er mentor for Nathalie Nielsen. De er et makkerpar, der har plat humor og ordblindhed til fælles. Men også en relation, der giver glæde til hele Nathalies familie, der efterhånden ikke kun opfatter Tove som en, der hjælper, men som et ekstra familiemedlem. De har fundet sammen via ”Lær for Livet”, der arbejder for at styrke læring, livsduelighed og fællesskab hos børn og unge med behov for ekstra støtte
Tekst
Nana Toft
Foto
Thomas Lekfeldt
Ordblindhed, pandekager og plat humor binder dem sammen: Tove er mentor for Nathalie, og parret har fundet hinanden gennem Lær for Livet . Både grin, lektier og svære ting deler de over køkkenbordet.

”Husk at tømme din taske, før du går ind. Og husk din cola.”

Tove Lindberg lader Nathalie Nielsen gå først ind i køkkenet, hvor hun dumper ned ved køkkenbordet, hiver matematikhæftet frem og slår op. Tove Lindberg sætter sig ved siden af hende og går straks i gang. 

”Lad mig se, hvor er vi?” Tove Lindberg orienterer sig. Hendes pegefinger banker to gange på hæftet. 

 ”Fra kilo til gram. Godt. ”Hvis 500 gram er 0,5 kilo, hvad er 9 kilo så i gram?”

Nathalie Rasmussen kigger op på Tove Lindberg. Der kommer et lille smil.

”Du står lidt af, kan jeg se,” lyder det fra Tove Lindberg. 

Nathalie tager sin blyant og skriver ”9000” på den stiplede linje. 

”Yes! Du er den sejeste,” udbryder Tove Lindberg. 

 

Nathalie behøver ikke forklare alt til mig, for jeg forstår hende. Jeg ved, hvor ufatteligt meget energi, man bruger på at kæmpe med sin ordblindhed. 

Tove Lindberg, mentor i Lær for Livet

En plat humor til fælles

Det er mandag, klokken er 14.00, og det betyder, at Tove Lindberg og Nathalie Nielsen de næste par timer vil dykke ned i Nathalies lektier; Tove Lindberg som mentor, der hjælper og giver gode råd, Nathalie Nielsen som den, der har brug for hjælp – og begge som en del af projekt Lær for Livet, der overordnet set arbejder for at styrke læring, livsduelighed og fællesskaber blandt børn og unge, der af den ene eller den anden grund har brug for en ekstra hjælpende hånd.

For Nathalie Nielsen handler det primært om, at hun er ordblind, og det var faktisk Nathalies mor, Betina Ganstar, der meldte Nathalie til programmet for et lille års tid siden via Lolland Kommune, der har et samarbejde med Lær for Livet. Både Tove og Nathalie - der på det tidspunkt lige var begyndt i 6. klasse - var spændte, og måske lidt nervøse, forud for deres første møde. 

”Det var mærkeligt,” siger Nathalie, og Tove nikker: ”Jeg vidste ikke hvem, jeg skulle være mentor for. Hvad jeg rodede mig ud i. Men der gik ikke lang tid, så klikkede det. Jeg tror, det handler om humor.” 

”Klart,” bryder Nathalie ind. ”En plat humor. Det har vi til fælles.” 


Fakta: Tove og Nathalie

Tove Lindberg er 64 år gammel, uddannet lærer og kok. Arbejder i dag som pædagogmedhjælper på  Specialskolen Lolland Centerafd. i Maribo. Tove er mentor for Nathalie. 

Nathalie Nielsen er 12 år gammel, går i 6. klasse på Maribo Skole, Blæsenborgafdelingen.

Nathalie behøver ikke forklare alt til mig

Begge er enige om, at det startede den allerførste gang, de mødtes. Da de sad i Toves bil, efter hun havde hentet Nathalie fra skole, og snakken ret hurtigt begyndte at handle om, hvorvidt Tove nu også var i gang med at kidnappe Nathalie.

”Vi sad jo der uden at kende hinanden, og så begyndte vi at joke med, om hun ville stjæle mig.” 

”Men så sagde jeg til Nathalie, at jeg slet ikke var interesseret i at få flere børn. At det kapitel var overstået,” griner Tove Lindberg. 

I dag er Tove en ekstra voksen i Nathalies liv. En der både hjælper med lektierne og bager pandekager. En man kan tale med, hvis der er noget, der er lidt svært. Som når klassekammerater ikke helt forstår, hvad det vil sige at være ordblind. 

For Tove er nemlig selv ordblind. 

”Nathalie behøver ikke forklare alt til mig, for jeg forstår hende. Jeg ved, hvor ufatteligt meget energi, man bruger på at kæmpe med sin ordblindhed,” siger Tove Lindberg. 

”Det værste er, når jeg som den eneste står i et andet lokale og kæmper med opgaverne på computeren, fordi jeg er afhængig af de der hjælpeprogrammer, mens alle mine klassekammerater kan nøjes med at skrive i hånden,” siger Nathalie, der understreger sin frustration med et gestikulerende kropssprog. 

”Når jeg føler mig anderledes, så forstår du det.” 

 

Om Lær for Livet

Lær for Livet arbejder for at styrke læring, livsduelighed og fællesskab hos børn og unge med behov for ekstra støtte. Læringsprogrammet henvender sig til børn i alderen 9 til 13 år og fungerer som et supplement til den almindelige skolegang. Gennem et seksårigt forløb deltager børnene i camps i weekender og ferier, får en frivillig mentor og bliver en del af et lokalt fællesskab. Et tæt samarbejde med både skole og hjem er en vigtig del af indsatsen.
Læs mere: www.laerforlivet.dk 
 
Pandekager og gode grin i køkkenet – Nathalie drømmer om skøjter, mens Tove holder sig til pandekagerne.

Et ekstra familiemedlem

I familien Ganstar/Nielsen er mentorordningen i Lær for Livet så stor en succes, at også Nathalies lillesøster, Emmelie på 11 år, har en mentor. Og står det til Betina, børnenes mor, skal også familiens to yngste piger have en mentor, når de rammer den rigtige alder. For som både Tove og Betina fortæller, så er det tydeligt, at Nathalie har rykket sig i løbet af de 9 måneder, hun har haft Tove som mentor. 

”Hvor hun tidligere havde svært ved Pixi-bøger, læser hun med, når jeg indimellem sidder og skriver små sedler til mig selv. Så hun er også blevet mere modig,” forklarer Betina, der er taknemmelig for at have en ekstra voksen knyttet til familien. 

”Der er mange søskende herhjemme, og det er tydeligt, at Nathalie nyder at have én, der kun er til hende. Mig skal hun jo dele med alle de andre,” siger Betina, der efterhånden ikke betragter Tove som en, der udelukkende hjælper familien, men som et ekstra familiemedlem. 

”De passer godt sammen, de to. De er ret fine.” 

”Er det så nu, vi laver pandekager?”

Klokken nærmer sig 16, og i køkkenet er Nathalie begyndt at gabe. 

”Er du med?”, spørger Tove, og Nathalie ryster på hovedet. 

”Nej, det kan jeg godt se. Hvor er det, du hopper af?”

Nathalie undertrykker endnu et gab.

”Kan vi en dag prøve at stå på skøjter?” spørger Nathalie. 

”Nej!” lyder den bestemte reaktion fra Tove. ”Det får du mig ikke til. Du ved, jeg er så klodset.” 

”Hvad hvis jeg giver dig et par couple of hundred bucks?” lyder forslaget.

De griner begge to højlydt. 

”Du er træt nu, kan jeg se,” lyder det fra Tove.

”Er det så nu, vi laver pandekager?” prøver Nathalie. 

Tove smiler.

”Bare vi ikke skal skøjte. Så er jeg frisk på hvad som helst.” 

En voksen, ressourcestærk mentor har mulighed for at åbne op for børnenes oplevelsesverden og bidrage med input fra nye perspektiver.

Mere fakta

  • TrygFonden og TryghedsGruppens regionale råd i Sjælland ønsker at bidrage til, at børn og unge i vanskelige situationer får den bedste læring og trivsel. 
  • I 2023 har man bevilget 18 mio. kr. til en særlig satsning i tre udvalgte sjællandske kommuner: Faxe, Stevns og Lolland. Det sker i tæt samarbejde med ”Lær for Livet”.
  • Indsatsen er en ny måde at arbejde på, hvor TryghedsGruppens medlemmer er med til at pege på, hvad de mener er særlig vigtig at gøre noget ved – og hvad pengene skal bruges til. Vi kalder det ”Demokratisk filantropi – stemmer forandrer”.  

“Vi vil gerne give alle børn en god start på livet – også dem, der har brug for lidt ekstra støtte,” siger Cathrine Riegels Gudbergsen fra TryghedsGruppens regionale råd i Sjælland.

Resultater
TrygFonden har støttet Lær for Livet flere gange, blandt andet fordi undersøgelser har vist, at læringsprogrammet har skabt lovende resultater og har en positiv effekt på børnenes udvikling. 
TrygFondens støtte har bl.a. gjort det muligt at:

  • Tilbyde 60 børn en seksårig Lær for Livet-indsats.
  • Gennemføre læringscamps, hvor børnene udvikler faglige og sociale kompetencer.
  • Videreudvikle og implementere af en mentorordning, hvor frivillige mentorer støtter børnene i deres faglige og personlige udvikling.
  • Bruge rollemodeller på camps, hvor ældre deltagere fungerer som forbilleder for de yngre deltagere.
  • Få udarbejdet en samfundsøkonomisk rapport, der viser resultaterne af indsatsen. Download rapporten her.
 

Relateret indhold

Her finder du artikler om nogle af de andre projekter, som TrygFonden har støttet.

Har du spørgsmål?

Sara Stiles Månsson

Projektchef