Om donationen
Donationen går til at afprøve indsatsen "Ny SeSam i Matematik", som er et videobaseret sparringsforløb til lærere i grundskolen, der skal forbedre elevernes udbytte af undervisningen. Folkeskolen har et mål om, at 80 procent af eleverne skal være gode til at læse og regne. Men andelen af elever, der vurderes gode til læsning og matematik i de nationale test er faldende. Lærernes måde at undervise på har en afgørende betydning for elevernes indlæring. Der bruges allerede forskellige supervisions-metoder i Danmark, men det er ofte spredte og lokale indsatser, hvor lærerkollegaer yder sparring, som ikke nødvendigvis er systematisk. Formålet med ”Ny SeSam i Matematik” er at afprøve en struktureret supervisionsmetode, hvor sparringen foretages af uddannede supervisorer fra Professionshøjskolen København, og undervisningen, der sparres omkring, forestås af 24 lærere fra forskellige skoler over hele landet. Målet er at belyse, om der kan måles øgede kompetencer blandt eleverne, og om metoden med fordel kan udbredes til skolerne i Danmark.- Region
- Landsdækkende
- Type
- Forskningsprojekt
- Modtager
- Københavns Professionshøjskole
- Støttet beløb
- 994.576 kr., år 2021
- Delmål
- Parat til uddannelse
Donationsmodatagerens egen vurdering af effekten af donationen
Målgruppen
Forankring
I hvor høj grad er I lykkedes med at forankre projektet?
Pilotprojektet har fokuseret på fælles workshops og individuel video-sparring, men det individuelle element gør det udfordrende at sikre lærernes fortsatte udvikling efter projektafslutning. For at støtte lærerne er matematikvejledere inddraget, så de sammen med lærerne kan videreføre observationer og refleksioner og derigennem forankre projektideer. Interviews med lærerne viser, at de fleste oplever faglig udvikling, nye undersøgende undervisningspraksisser og øget faglig nysgerrighed.
Mål
I hvor høj grad blev målet med jeres projekt indfriet?
Gennem veltilrettelagte workshop og en struktureret ramme for videosupervision er der i NySeSam etableret en fælles systematik på tværs af supervisorer og skabt uafhængighed i sparringen.
Der er udviklet et testdesign, som gør det muligt at følge elevernes faglige progression.
Pilotprojektet peger på positive tendenser i både elevernes faglige udvikling og lærernes lærerfaglige viden.
Pilotprojektet udgør et solidt afsæt for opskalering og kvantitativ afprøvning af interventionens effekt.
Aktiviteter
I hvor høj grad var de valgte aktiviteter de rigtige til at nå jeres mål?
Rekruttering har været udfordrende. Udformningen af en rekrutteringsstrategi har efterfølgende sikret relevant deltagelse.
Testmaterialet har været effektivt til at vurdere elevernes progression, dog kræver det, at lærerne undgår at påvirke testene med unødvendig hjælp.
Den strukturerede dialog har været nyttig, men for at understøtte lærernes diskussioner om elevernes læring, også efter projektets afslutning, er det vigtigt, at der deltager flere lærere fra samme skole, fx via teamsparring.
Delmål
Parat til uddannelse
Uddannelse er en af de vigtigste forudsætninger for at få et godt udgangspunkt i livet – både økonomisk og socialt. Vi vil sætte ind før problemerne opstår og arbejde for, at flere børn og unge gennemfører grundskolen og en ungdomsuddannelse for at styrke deres fysiske, mentale og sociale trivsel og fremtidige muligheder i livet.
Mere om vores fokusområde Parat til uddannelse